Pohotovost pro dospělé 554 690 213 / Pohotovost pro děti 554 690 423

Tiskové zprávy

Akční senior pan Tomáš přežil pobodání rojem vos

11. července

Šestašedesátiletý Tomáš Nykl z Prahy má za sebou dramatický zážitek. Při jeho pobytu na ekologické akci pořádané hnutím Duha na Krnovsku jej při práci v lese pobodalo více než 20 vos. K muži u něhož hrozil anafylaktický šok, vyrazilo několik týmů posádek záchranky včetně vrtulníku. „Operátoři obdrželi informaci o pobodání muže vosami v lese, poblíž Hynčic, části Města Albrechtic. Ihned vyjeli záchranáři ze základny ve Městě Albrechticích a do terénu vzlétl také záchranářský vrtulník,“ popsal událost mluvčí Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl. Pacient byl po první pomoci přepraven čtyřkolkou hasičů k sanitce, která jej převezla do krnovské nemocnice. „Náš program byl zaměřen nejen na zajímavé přednášky, ale také na práci v lese. Ve středu jsme dostali za úkol ovazovat jedle proti okusu a otěru zvěře. Byla to těžko prostupná paseka, kde se musíte obtížně brodit náročným terénem a zakopáváte o kmeny. Najednou mi kolegyně říká: já se bojím, tam něco bzučí. Bohužel to vypadalo jako jediná průchozí cesta. Tak jsem šel první. Žádné vosí hnízdo jsem neviděl, jen jsem slyšel hukot, jak na mě to hejno vos zaútočilo. Najednou jsem byl obsypaný vosami a nestačil jsem utíkat mezi kmeny, co tam byly,“ popsal událost pacient Tomáš Nykl. Vosy ho moc daleko nepronásledovaly, ale žihadel bylo tolik, že je ani nedokáže spočítat. „Lékařům jsem řekl, že žihadel bylo nejmíň dvacet. Měl jsem kliku, že žádné nebylo do jazyka, do oka nebo do krku. Utíkal jsem, jak nejrychleji to šlo. Po pár minutách jsem si uvědomil, že mě neposlouchají nohy a musím si lehnout. Pan lesník volal záchranáře a mezi tím mě kolegové omývali vodou a dávali mi pít, aby se to ve mně co nejvíc zředilo. Když jsem se přes koruny stromů podíval do slunce, viděl jsem nažloutlé barevné fleky, což způsoboval právě vosí jed. Problémy s dýcháním jsem neměl, jen otoky. Cítil jsem se přiotrávený. I přes silné omámení jsem ale neupadal do bezvědomí,“ uvedl Tomáš Nykl. Pacienta přivezli na urgent krnovské nemocnice, kde na něj čekal tým internistů. „V nemocnici na interně se mi brzy ulevilo, ale lékaři byli opatrní, protože alergická reakce ještě mohla přijít dodatečně,“ uvedl Tomáš Nykl. Útok vos už zažil Jako aktivní turista se Tomáš v minulosti už setkal s útokem vos. „Nebylo poprvé, co jsem schytal větší množství žihadel. Proto jsem předpokládal, že na vosí jed nejsem alergický, ale problém bylo opravdu velké množství žihadel. Při takovém objemu jedu, co jsem schytal, ke mně lékaři přistupovali jako k vážnému případu,“ doplnil Tomáš Nykl. Podle primáře interního oddělení krnovské nemocnice MUDr. Bronislava Čapka u člověka pobodaného hmyzem hrozí různě závažné formy alergické reakce. „Lehčí imunitní reakci stačí potlačit podáním léků, ale v závažnějších případech je nutné napojení pacienta na přístroje. K nejhorším scénářům patří anafylaktický šok, který bezprostředně ohrožuje život,“ vysvětlil problematiku Bronislav Čapek. Přežil a poděkoval Tomáš Nykl si z Krnovska odváží nevšední zážitek. Dramatickou událost přežil a rozhodl se poděkovat všem, kteří mu pomohli v ohrožení života. „První poděkování patří lesníkovi, který volal záchranku a kolegům, kteří mi poskytovali první pomoc. Velké díky patří záchranářům a hasičům za rychlý zásah a transport na čtyřkolce, kde jsem seděl vedle lékaře a řidiče. Jsou to namakaní borci, kteří mě dostali z nedostupného terénu. A tady v krnovské nemocnici se mi dostalo té nejlepší péče,“ uzavřel Tomáš Nykl. Do krnovské nemocnice za ním zavítal také lesník Martin Toman, který si děkovná slova vyslechl osobně.

Ambulance cestovní medicíny nabízí očkování a doklady do exotických destinací

4. července

Infekční ambulance v krnovské nemocnici je zároveň ambulancí cestovní medicíny. Kromě diagnostiky a léčby infekčních nemocí zde nabízí poradenství zdravým lidem, kteří plánují cestu do zahraničí. Pokud se cestovatel rozhodne absolvovat očkování v naší infekční ambulanci, může současně požádat o vystavení Mezinárodního očkovacího průkazu. „Zájemci se v ambulanci dozví, jaké nemoci hrozí v různých částech světa, či které vakcíny jsou tam povinné a které doporučené. Před odjezdem do exotických zemí, ať už na východ, jih, západ či sever, je důležité sestavit plán očkování, se kterým u nás pomůže paní doktorka Kateřina Firleyová,“ sdělil mluvčí krnovské nemocnice František Kuba. Objednat se včas Sezona letních dovolených právě začíná. Cestovatelé by měli být naočkováni ideálně dva týdny před odjezdem. Povinné očkování vyžadují nejen úřady při cestách po Evropě, ale také ve státech Afriky, Asie, Karibiku, Oceánie, Ameriky či Středního východu. Bezpečné a účinné vakcíny Infekční ambulance v krnovské nemocnici při telefonické konzultaci zájemcům doporučí individuální očkovací plán podle konkrétní destinace, kterou chtějí navštívit. V exotických zemích hrozí nákaza tyfem, malárií, dětskou obrnou, žloutenkou, cholerou, meningokokem, tetanem, vzteklinou, žlutou zimnicí a dalšími nemocemi, které u nás většinou známe jen z literatury. „Optimální je vyhradit si na očkování čas alespoň šest týdnů před cestou. Před většinou zmíněných onemocnění se můžeme chránit osvědčenými vakcínami s vysokou účinností. Jsou bezpečné. Jejich nežádoucí účinky jsou minimální. Hlavní je, aby se zájemci na očkování přihlásili včas. Pokud dorazí na poslední chvíli, může se stát, že už nestihneme naočkovat všechno, co požadují. V případě vztekliny musí počítat s tím, že to může trvat o něco déle, než tělo vytvoří protilátky,“ představila obor cestovní medicíny sympatická lékařka Kateřina Firleyová. Mezinárodní očkovací průkaz Očkování je investice do prevence. Zkušení cestovatelé už počítají s tím, že vakcíny nejsou zrovna levné. Například kompletní povinné i doporučené očkování před výjezdem do Asie může zvýšit náklady na dovolenou řádově o pět tisíc korun. „Úřady mnoha států při kontrolách na hranicích a na letištích vyžadují kromě pasu také předložit Mezinárodní očkovací průkaz. Je to doklad, do kterého se zapisují všechny vakcíny. Kulaté razítko potvrzuje, že aplikace proběhla v akreditovaném očkovacím centru. Infekční ambulance krnovské nemocnice tuto akreditaci splnila. Naši klienti mají jistotu, že potvrzení o očkování má mezinárodní platnost, a že ho budou akceptovat úřady po celém světě,“ uvedla MUDr. Kateřina Firleyová. Očkovací centrum každou středu Infekční ambulance jako centrum očkování a cestovní medicíny v krnovské nemocnici funguje každou středu. Očkování se provádí na základě přechozí objednávky, aby si ambulance ve spolupráci s lékárnou zajistila požadované vakcíny. „Stačí vytočit telefonní číslo 730 570 650. Sestřička ochotně poskytne zájemcům informace jak se objednat na očkování nebo na konzultaci,“ dodala lékařka Kateřina Firleyová. Odborníci z oblasti cestovní medicíny také sledují aktuální informace o epidemiologické situaci v různých částech světa. Poradí cestovatelům i po návratu domů, pokud v zahraničí řešili nějaké zdravotní problémy. Zkušenost krnovské cestovatelky v Africe Očkovací průkaz před cestou do Afriky si vyřídila také Michaela Kosařová z Krnova. „Když jsem se chystala jako dobrovolník do Ugandy, poradili mi před cestou očkování na choleru, žloutenku typu A, žlutou zimnici a vzteklinu. Všechny vakcíny jsem si nechala zapsat do očkovacího průkazu, takže s africkými úřady nebyly žádné problémy, a navíc jsem se cítila v bezpečí. Před odletem jsem začala preventivně užívat antimalarika. Když to po pár dnech v Ugandě vyvolalo nežádoucí vedlejší účinky, stačilo zatelefonovat do Česka do ambulance cestovní medicíny, zda můžu antimalarika vysadit a jakými léky potlačím alergickou reakci. Díky této zkušenosti všem cestovatelům doporučuji vakcinaci, Mezinárodní očkovací průkaz a hlavně si do mobilu uložte kontakt na ambulanci cestovní medicíny,“ popsala svou zkušenost fotografka a cestovatelka Michaela Kosařová, která svou fotografickou tvorbu v zahraničí prezentuje pod pseudonymem Misha Lens, aby se kolegové nemuseli potýkat s českým „ř“ v jejím příjmení. Konzultace v ambulanci cestovní medicíny využila nejen v souvislosti s tropickou Afrikou, ale třeba také před cestováním daleko na severu po Islandu.

V krnovské nemocnici mají k dispozici “sádru” do vody

13. června

S vynikající zprávou před letními prázdninami přichází lékaři krnovské nemocnice. Pro pacienty, kteří utrpěli zlomeninu a právě chystají odjezd na dovolenou, totiž letní koupání nepříjemným úrazem nekončí. Místo klasické sádry si pacienti mohou připlatit za novou speciální fixaci OPENCAST. S tou je možné opakovaně chodit do vody, aniž by se porušila. Novinku má krnovská nemocnice k dispozici od prvních červnových týdnů. Fixace OPENCAST nemá s klasickou sádrou mnoho společného. Jedná se o mřížku z karbonových vláken. „Materiál v podobě bílé mřížky stačí nahřát horkým vzduchem ve speciální „troubě“, aby změknul a vytvaroval se přesně podle končetiny. Pacient s takovou fixací se nemusí nijak omezovat při mytí, sprchování ani koupání. Většina vody mřížkou jen proteče, a zbytek se snadno vysuší ručníkem nebo fénem.  OPENCAST je zcela prodyšný, takže pokožka nebude svědit. Jde o hygienické řešení, a navíc zraněná končetina stále bude pod vizuální kontrolou. Nasazování nahřáté mřížky za pomoci plastových svorek zabere pár minut. Sejmutí je stejně snadné a rychlé,” představil novinku ortoped krnovské nemocnice MUDr. Rostislav Kocián. Novinku doporučí V krnovské nemocnici jsou zatím k dispozici dvě varianty fixace OPENCAST, které poslouží především pacientům chirurgie a ortopedie. Jde o fixaci předloktí, která znehybní zápěstí, a vysokou fixaci, která znehybní loket. Podle lékařů bude v nejbližší době uvedena na trh také fixace pro dolní končetiny. „Tato fixace má široké spektrum využití, ale primárně je určená na nekomplikované zlomeniny a podvrtnutí. Vhodnost aplikace vždy posoudí lékař. U nás v krnovské nemocnici bude fixace OPENCAST k dispozici na chirurgické a ortopedické ambulanci, pokud to lékař vyhodnotí jako vhodné řešení,“ pokračoval lékař Rostislav Kocián. Konečné slovo bude mít ale pacient, jelikož si musí za OPENCAST připlatit. Opakované užití Fixace vhodná ke koupání je považována za nadstandard. „Pacient rozhodne, zda toto řešení chce nebo ne. Předem musí vědět, že za OPENCAST zaplatí plnou cenu. Krátká fixace na zápěstí u nás vyjde na 2500 korun a vysoká stojí 4100 korun. Výhodou je, že pacient, který si fixaci koupí, ji může použít opakovaně. Pokud v budoucnu utrpí podobný úraz, může přijít do nemocnice s vlastní fixací, a my mu ji pouze nahřejeme a nasadíme. Nebo ji můžeme nasadit někomu jinému. Je snadné fixaci zkrátit nebo zmenšit, pokud si třeba první zlomeninu vyléčil dospělý a druhou si má léčit dítě. Fixace se dá snadno poupravit i v případě, když se během léčby objeví nebo splaskne otok,“ řekl Rostislav Kocián. OPENCAST je ideální pro děti, proto u mladých pojištěnců VZP do 18 let pojišťovna zpětně proplatí příspěvek. Snadná manipulace OPENCAST je vyroben z materiálu, který je dostatečně tuhý a pevný, aby zafixoval zlomeninu. Fixaci lze využít také po operacích končetin.  „Předpokládáme největší zájem u dětských pacientů. Možnost koupání jistě potěší i ty, kteří utrpěli úraz před odjezdem na dovolenou. OPENCAST je vhodné řešení pro pacienty s lupénkou a kožními problémy. Mřížka garantuje, že kůže stále bude na vzduchu, nepotí se a je dostupná pro kontroly a léčbu. Pokud je nutné ošetřovat zranění nebo pooperační ránu, stačí v mřížce vystřihnout okénko, aby se fixace nemusela sundávat. Ani při rentgenování se nemusí sundávat, protože materiál je pro tyto paprsky průchozí,“ dodal ortoped Rostislav Kocián. S OPENCASTEM se nedoporučuje navštěvovat sauny, kde by dlouhodobým působením vysokých teplot mohlo dojít k nežádoucí deformaci nebo uvolnění.  

Felinoterapie: modrooká kočka Elis se věnuje pacientům

5. června

V krnovské nemocnici si první pacienti vyzkoušeli novinkou: felinoterapii, neboli návštěvu „kočičí terapeutky“.  Felinoterapie nabízí podpůrnou léčbu, relaxaci, rehabilitační techniky a aktivizační metody založené na kontaktu pacienta s kočkou. Sestra Oddělení dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské péče DIOP  Veronika Štěpáníková  koncem roku 2023 poprvé představila kolegům a pacientům svou roční kočku Elis. Huňatá kočka s modrýma očima prošla výcvikem, aby se pod odborným vedením mohla věnovat pacientům DIOP. Elis je typický zástupce plemene ragdoll, což v angličtině znamená hadrová panenka. Když se kočky ragdollky uvolní, opravdu připomínají bezvládnou hadrovou panenku nebo plyšáka. Pro pacienty, kteří před hospitalizací měli doma kočky, kontakt s Elis funguje jako reminiscenční terapie založená na příjemných vzpomínkách. Hlazení kočičí srsti procvičuje jemnou motoriku. Kontakt se zvířecím teplem odbourává pocity úzkosti a stresu. Osobám s omezenou hybností hravá mazlivá kočka vyplňuje čas na lůžku jako zábavná společnice. Pro personál DIOP je největší odměnou, když se kočce Elis podaří vykouzlit úsměv na tvářích pacientů. Sestra DIOP Veronika Štěpáníková se v rámci vzdělávání dozvěděla o novém trendu felinoterapie. Protože má osobní zkušenost jak na člověka působí kontakt s domácími mazlíčky, rozhodla se terapeutickou práci s kočkami studovat na odborné úrovni. V krnovské nemocnici jako první nabídla pacientům možnost felinoterapie. „Vážím si toho, že jsem zde dostala příležitost uplatnit své zkušenosti s felinoterapií.  Termín felinoterapie ještě není moc známý, ale když se řekne dnes za námi přijde Elis, všichni na DIOP už ví, co to znamená,“ představila Veronika Štěpáníková roční kočku Elis. Základem felinoterapie je klidná mazlivá zdravá kočka, která se chová předvídatelně i když jsou kolem ní cizí lidé. Díky své povaze jsou modrooké ragdollky ideální plemeno. „Jsou klidné, přátelské, společenské, přítulné a hravé. Někdy říká, že ragdollka je převlečený pes, protože se snadno naučí aportovat. Když Elis hodíte balonek, tak ho přinese zpátky. Samozřejmě nosí i jiné hračky,“ představila Veronika Štěpáníková svou Elis - první kočičí terapeutku v krnovské nemocnici. Ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA ocenil iniciativu sestřiček DIOP, které se rozhodly vyzkoušet tento nový trend. „DIOP jsme v našem kraji otevírali jako vůbec první nemocnice před patnácti lety. Jsem rád, že tým zdravotníků neusnul na vavřínech a soustavně přichází s novinkami v oblasti terapeutických metod. Ve starověkém Egyptě lidé věřili, že jsou kočky božstvem a chrání lidi před zlem. Tuto skutečnost nedokážeme potvrdit, ale nahlas můžeme říci, že pacientům z DIOP přináší pozitivní náladu a zároveň klid.“ Vrchní sestra DIOP Olga Kurečková doplnila, že pozitivní náladu kočka modroočka Elis přináší nejen pacientům, ale také zdravotníkům. „Na návštěvy kočky Elis na našem oddělení se těšíme všichni. Těžko se ubránit dojetí, když vidíte, jak pacienti reagují na tu kočičí hravost a přítulnost. Ověřili jsme si v praxi, že felinoterapie dokáže zlepšit náladu pacientům i zdravotníkům,“ uzavřela vrchní sestra DIOP Olga Kurečková. Snížení stresové zátěže při hlazení koček nebo psů není jen subjektivní pocit.  Potvrzují to experimenty, při kterých byla figurantům exaktně měřena hladina „stresového hormonu“ kortizolu ve slinách při mazlení se zvířaty nebo si při prohlížení obrázků psů a koček. Zdravotní pojišťovny zatím felinoterapii neproplácí, ale už ji testuje několik českých nemocnic. Samozřejmě při dodržení přísných veterinárních, hygienických a medicínských pravidel.      

Sestřička krnovské nemocnice uspěla v anketě osobnost města Krnova

29. května

V prestižní anketě Osobnost města Krnova roku 2023 uspěla zdravotní sestra krnovské nemocnice Lenka Vaculová. Nominována byla v kategorii humanita. Svým příběhem oslovila široké okolí a tak 27. května z rukou starosty města Krnova Tomáše Hradila převzala za mohutného potlesku v Koncertní síni sv. Ducha CENU VEŘEJNOSTI. Lenka Vaculová působí v krnovské nemocnici jako všeobecná sestra na chirurgicko-urologickém oddělení. I přes své náročné povolání si našla čas, aby se jako dobrovolnice zapojila do projektů, které pomáhají. Díky jejím aktivitám se veřejnost dovídá o charitativních projektech, jako jsou Kavárna života nebo Sanitka přání. Projekt Kaváren života podporuje vznik kaváren v různých nemocnicích, aby zpříjemnily pacientům čekání na ošetření. Smyslem projektu Sanitka přání je poskytnout imobilnímu pacientovi v terminálním stadiu nemoci možnost rozloučit se s lidmi nebo s oblíbeným místem, které se pro něho stalo nedostupné. V krnovské nemocnici se Lenka Vaculová stala tváří nové ambulance cévních vstupů, která funguje od března 2024. „Už jen to, že si někdo našel čas a dal si práci vyplnit nominační formulář, mě příjemně zaskočilo a potěšilo. Protože ve všem, co dělám, jsem součástí týmu, beru toto ocenění jako poctu všem zdravotním sestrám. Ocenění si zaslouží každý člověk, který jakékoliv povolání dělá s láskou a pokorou,“ vyznala se ve svém medailonku sestřička a dobrovolnice Lenka Vaculová. Při přebírání ceny poděkovala také rodině, která je pro ni nejdůležitější osobní oporou. Lenka Vaculová prozradila, že zejména práce v Charitě Krnov v oboru domácí péče byla pro ni „srdeční záležitost“. „Domácí péče mi dává smysl, ovlivnila moje vnímání a pohled na spoustu věcí. To co umím, a své zkušenosti, jsem chtěla nabídnout dál. Uvědomila jsem si, že kolem nás jsou také lidé, kteří se v určitých oblastech neorientují a potřebují pomoc. Pro mě má přidanou hodnotu, když jsou ti kolem spokojení a když někomu aspoň trošku zlepšíte den. Velké plány nemám, jen se těším na další společnou cestu s lidmi, které mám kolem sebe,“ představila svou motivaci osobnost Krnova Lenka Vaculová. Ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA, který byl v minulosti také v této anketě oceněn, poblahopřál kolegyni k úspěchu. „Sestřička Lenka je nesmírně pracovitý a navíc stále pozitivně naladěný člověk. Oceňuji nejen její práci v našem týmu, ale také veškeré aktivity, kterým se věnuje. Je skvělé, že dokáže důležitou práci sester propagovat díky sociálním sítím u široké veřejnosti. Za vedení nemocnice jí přeji řadu dalších úspěchů v osobním i profesním životě,“ sdělil ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA. Starosta Krnova Tomáš Hradil zavzpomínal, jaké obavy provázely vyhlašování cen Osobnosti roku, když před pár lety nastupoval na radnici. „Byly to obavy, zda se nám i v dalších letech podaří najít dostatečné množství osobností. Mám obrovskou radost, že pomyslná studnice osobností města Krnova nevysychá. Na seznamu nominovaných a oceněných jsem našel osobnosti, kterých si nesmírně vážím. Chtěl bych vám poděkovat, jak reprezentujete naše město. Jste velkou inspirací pro nás i pro příští generace Krnovanů,“ dodal při slavnostním ceremoniálu Tomáš Hradil.   O titulu Osobnost města Krnova roku 2023 rozhodly odborné komise. Hlasy veřejnosti rozhodly o Ceně veřejnosti. Ocenění převzali: Kamil Trávníček, ředitel ZUŠ Krnov (Osobnost města Krnova roku 2023, vítěz kategorie Výjimečný počin), Oddíl zápasu TJ Lokomotiva Krnov (vítěz kategorie Sport), Radim Zielonka, katolický kněz (vítěz kategorie Humanita), Leopold Matela, zakladatel rodinné firmy Vemat (vítěz kategorie Podnikání, rozvoj a inovace), Dalibor Zlomek, popularizátor krnovské historie (vítěz kategorie Kultura), Markéta Mylková, učitelka matematiky a přírodopisu v ZŠ Janáčkovo náměstí (vítězka kategorie Vzdělávání), Lenka Vaculová, zdravotní sestra a dobrovolnice (Cena veřejnosti).    

Praktický lékař krnovské nemocnice ordinuje v nových prostorách

14. května

Ambulance praktického a závodního lékaře SZZ Krnov byla přestěhována z historické vily do nově opravených prostor v objektu vrátnice krnovské nemocnice. Kompletní přestavba objektu, kde v minulosti sídlila optika a ordinace zubního lékaře, trvala pět měsíců a včetně vybavení ordinace vyšla na 2,8 milionu korun s DPH. „Stavební firma musela kompletně změnit uspořádání místností, aby na sebe optimálně navazovala čekárna, denní místnost, ordinace lékaře a pracoviště sestry. Nové jsou stropy, omítky, rozvody i podlahy. Samozřejmostí je nové vybavení ordinace,“ uvedla provozně-technická náměstkyně SZZ Krnov Ing. Alena Motlíčková. Nemocnice měla k přemístění ordinace do nových prostor hned několik důvodů. „Chtěli jsme, aby byl praktický lékař blíže parkovišti, autobusové zastávce a naší lékárně a tím dostupnější pacientům. Myslím, že stěhování splnilo účely,“ sdělil ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA. Spokojení lékaři S novými prostory jsou spokojeni oba praktičtí lékaři krnovské nemocnice MUDr. Jana Halfarová a MUDr. Antonín Novák. „V ordinaci se stále zabydlujeme, ale je opravdu moderní. Věřím, že nové zázemí, které pomohla designově sladit naše sestřička Míša Tůmová, ocení i samotní pacienti,“ řekl oblíbený lékař Antonín Novák. Další zubní ordinace V uvolněných prostorech v nemocniční vile chce ředitel nemocnice zřídit třetí zubní ordinaci a v prostorách čekárny by měla vzniknout také recepce. Odhady finančních nákladů na vybudování třetí ordinace se pohybují okolo 2,2 milionu korun bez DPH. „Na výměnu elektroinstalace by nám mělo přispět město Krnov částkou půl milionu korun, jelikož je vila jeho majetkem. Zbytek nákladů půjde za rozpočtem nemocnice. Do budoucna počítáme s tím, že by ve druhém patře nemocniční vily byla vybudována zubní laboratoř. K tomu budou potřebné další stavební úpravy objektu včetně pořízení intraorálního 3D scanneru za celkem 3,8 milionu korun,“ nastínil plány ředitel nemocnice Ladislav Václavec.  

V krnovské porodnici nabízí zapůjčení monitoru dechu zdarma

9. května

Krnovská porodnice připravila další novinku pro rodiče novorozenců. Tentokrát jde o zapůjčení monitoru dechu až na půl roku zdarma. První maminka, která v květnu porodila v krnovské porodnici, už využila tuto novou nabídku. Monitor dechu je certifikovaný zdravotnický prostředek pro sledování dechu dítěte. Mamince ho v porodnici představil zástupce dětského oddělení Mgr. Josef Lhoťan, MBAce. „Všem maminkám, které se rozhodnou přivést miminko na svět v krnovské porodnici, od května nabízíme novou službu: poskytnutí monitoru dechu na půl roku zdarma. Základem je podložka do dětské postýlky, na které miminko leží, a jednotka vyhodnocující frekvenci jeho dechu. Velmi citlivé senzory v podložce nepřetržitě monitorují dech miminka. Akustický a světelný signál včas upozorní rodiče na případné změny dýchání. Nemocnice nabízí zapůjčení monitoru dechu na půl roku zdarma a pak je možné zápůjčku prodloužit za poplatek 200 Kč měsíčně,“ představil Mgr. Josef Lhoťan monitor dechu Nanny, kterému se mezi rodiči a zdravotníky lidově přezdívá „Nanynka“. Krnovská porodnice má k dispozici úplně nové „Nanynky“. Jejich spolehlivost garantuje certifikace.  

Magnetická rezonance funguje v Krnově už pět let

2. května

Krnovská nemocnice si v těchto dnech připomíná významné výročí. Před pěti lety zde byla slavnostně uvedena do provozu magnetická rezonance. Dnes už toto diagnostické pracoviště vnímáme jako samozřejmost, ale před rokem 2019 okres Bruntál patřil k posledním, kde ještě magnetická rezonance nebyla k dispozici. Pacienti z Krnovska a z Bruntálska kvůli vyšetření museli cestovat do Ostravy nebo do Olomouce. Další problém pro ně představovaly dlouhé čekací lhůty. O vlastní magnetickou rezonanci usilovala krnovská nemocnice deset let. Ředitel SZZ Krnov MUDr. Ladislav Václavec MBA dlouho přesvědčoval úředníky ministerstva zdravotnictví a přístrojovou komisi v Praze, že magnetická rezonance je pro spádovou oblast krnovské nemocnice nezbytná. Vytíženost magnetické rezonance v uplynulých pěti letech mu dává za pravdu, že to byl krok správným směrem. Přes pět tisíc vyšetření ročně Moravskoslezský kraj jako zřizovatel nemocnice do stavby nového objektu a do přístrojového vybavení magnetické rezonance investoval na šedesát milionů korun. Původně byla magnetická rezonance součástí RDG oddělení, od roku 2020 se stala samostatným pracovištěm. Od počátku zde působí tým vedený MUDr. Romanou Kaplanovou, který si získal respekt lékařů i důvěru pacientů. Každoročně provede víc jak pět tisíc vyšetření. „Počtem provedených vyšetření v denním jednosměnném provozu patří naše rezonance k nejvytíženějším pracovištím, a to nejen v kraji, ale i celé republice. Denně zde provádí vyšetření u 20 pacientů, a to někteří mají ještě vyšetření zdvojené. Standardem přitom bývá 12 - 15 vyšetření v denním provozu.  Náš tým týdně vyšetří na 110 pacientů. Ve čtvrtky pracuje navíc i v režimu odpolední směny,“ hodnotí vytíženost oddělení magnetické rezonance ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA. Spádová oblast a čekací doba Oddělení magnetické rezonance SZZ Krnov vyšetřuje pacienty nejen z celého okresu Bruntál, ale přijíždí sem také klienti z Opavska a z Ostravska. Podíl na tom má také dlouhá odstávka přístroje v Opavě a redukce počtu vyšetření ve Fakultní nemocnici Ostrava. Běžná čekací doba je kolem 1,5 měsíce, ale vzhledem ke čtvrtletní odstávce magnetické rezonance v Opavě se v současnosti objednací termíny v Krnově prodloužily na dva měsíce i déle. „Akutní vyšetření jsme samozřejmě schopni operativně domluvit dřív, podle situace. Jsme ale limitováni časovou náročností jednotlivých vyšetření. Průměrně vyšetření trvá kolem 25 minut, ale jsou vyšetření delší i kratší. Již několikrát jsem se nechala slyšet, že bych potřebovala dva přístroje, abych uspokojila požadavky všech.  Myslím si, že v budoucnosti se to stane realitou,“ doplnila primářka oddělení magnetické rezonance MUDr. Romana Kaplanová s tím, že průměrná čekací doba je pouze orientační údaj, protože každé vyšetření vyžaduje individuální přístup. „Pokud je vyšetření nezbytné, provedeme ho v co nejkratší době. To se týká nejen našich hospitalizovaných pacientů, ale i ambulantních klientů. Někdy se nám podaří i nemožné. Není výjimkou, že jsme schopni v plném programu provést i tři akutní vyšetření navíc,“ vysvětluje problematiku MUDr. Romana Kaplanová. Přesná diagnostika pro řadu oborů V současné medicíně je trendem rostoucí počet indikací k magnetické rezonanci. Obor se dynamicky vyvíjí, protože podává lékařům mnoha oborů cenné informace o povaze a složení vyšetřované tkáně. Tradičně je magnetická rezonance využívána ortopedy a neurology. Díky svým funkčním sekvencím jde o metodu vhodnou k vyhledávání zánětů, proto také krnovské pracoviště často spolupracuje s interními a chirurgickými obory.  Magnetická rezonance má stále větší význam při vyšetření onkologických pacientů ve všech etapách nemoci. Od diagnostiky na začátku, přes určení rozsahu onemocnění, velikosti nádoru a vyhledávání metastáz v celém těle, až po hodnocení změn, ke kterým došlo během léčby. Je také metodou, díky které lze sledovat klienta dlouhodobě, i po úspěšné léčbě. Podpora dětem i pacientům s klaustrofobií MUDr. Romana Kaplanová se ve spolupráci s kolegy snaží podporovat děti i dospělé klienty trpící klaustrofobií, aby pokud možno zvládli vyšetření bez nutnosti anestézie.  „Část našich klientů tvoří i úplně nejmenší děti. Jsem pyšná na to, že jsme vždy děti vyšetřovali s asistencí našich skvělých kolegů z ARO oddělení a pediatrie.  Vždy umožňujeme rodičům být během celého vyšetření s dítětem v místnosti. Někdy dokonce rodič i dítě spolu leží na vyšetřovacím stole během vyšetření,“ doplnila MUDr. Romana Kaplanová. Šetrná metoda Obor magnetické rezonance nabízí různé možnosti zobrazení tkání a vnitřních orgánů, aniž by organismus zatěžovalo záření. „Pokud je při vyšetření potřeba kontrastní látka, je podána desetina množství než například na CT. Rovněž je i její složení pro organismus daleko méně zatěžující. Nepředstavuje riziko pro ledviny, nevyžaduje úpravu některých léků u diabetiků. Na našem pracovišti používáme moderní kontrastní látky, kde riziko uvolnění chemického prvku gadolinia je mizivé,“ vysvětluje MUDr. Romana Kaplanová. Modernizace přinesla nové možnosti Před dvěma lety prošlo pracoviště magnetické rezonance modernizací. Výsledkem je zkrácení času jednotlivých vyšetření. Přístrojové vybavení bylo doplněno o mamární neboli prsní cívky. Díky nim může magnetická rezonance sloužit také mamologickému vyšetření. „Modernizace nám pomohla zkrátit vyšetřovací protokoly,  takže jsme mohli navýšit počty vyšetření. Také jsme pořídili nové sekvence a rovněž i prsní cívku. Mám radost, že investice se vyplatila, využíváme vše. V nejbližší době pro nás bude klíčové získat akreditace pro screening karcinomu prostaty,“ bilancuje MUDr. Romana Kaplanová pětileté výročí magnetické rezonance v krnovské nemocnici. Sehraný tým Má radost, že se na pracovišti magnetické rezonance podařilo vytvořit sehraný tým. „Náš tým je od počátku stejný, nedošlo k personální změně. Jsme tým, který dobře funguje a je přátelský ke klientům. Jsem ráda, že nás práce všechny baví, i když někdy je jí opravdu hodně. Děkuji kolegům a všem, kdo nás podporují. Chce to velké odhodlání, abychom všechno zvládli,“ uzavírá primářka oddělení magnetické rezonance MUDr. Romana Kaplanová.  

Krnovská nemocnice má v provozu unikátní systém na přepravu laboratorních vzorků TEMPUS600

18. dubna

Krnovská nemocnice uvedla do provozu jedinečný transportní systém malých klinických vzorků TEMPUS600 za 15,5 milionu korun včetně DPH. Podobné sofistikované zařízení zatím nemá k dispozici žádná nemocnice v Česku. Propojení pavilonů Nový systém propojuje pomocí 2,5 cm širokého potrubí jednotlivé pavilony nemocnice se speciálním přístrojem v Centrální laboratoři SZZ Krnov. S jednotlivými vzorky již do laboratoře nemusí být vysíláni zdravotníci. „Dosud to fungovalo tak, že se na každém oddělení vždy nabralo v určitém časovém úseku více vzorků /pokud nešlo o vzorky STATIM, se kterými se muselo jít vždy neprodleně/ a následně s nimi šel zdravotník pěšky do laboratoře. Jen cesta tam a zpět mu trvala až 15 minut. Následně si vzorky ručně převzali laboranti, kteří je třídili a připravovali k provedení rozborů,“ popsal nedávnou minulost ředitel krnovské nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA a pokračoval: „Přemýšleli jsme, jakým způsobem zrychlit odesílání vzorků a zajistit to, aby zdravotníci nemuseli opouštět pracoviště a mohli se věnovat pacientům. Proto jsme se rozhodli pro instalaci systému TEMPUS600. Dnes je každý vzorek opatřen čárovým kódem, který obsahuje přidělený identifikátor pacienta i požadavky na jednotlivé rozbory. Personál vzorek přímo na oddělení vloží do systému, který jej ihned doručí do centrální laboratoře.“ Rychlostí sprintera Transport zkumavek zajišťuje vzduch. Z dětského pavilonu krnovské nemocnice do centrální laboratoře je to přes 250 metrů koridorem a po schodech. Vzorek tuto vzdálenost urazí za 23 vteřin, což se podobá rychlosti sprintera Usaina Bolta. Dodavatelská společnost SARSTEDT CZ, ručí za to, že vzorky zůstanou nepoškozené. „Uskutečnění ambiciózní vize jít v čele po cestě k digitalizaci a automatizaci není vůbec jednoduché. Troufnu si říci, že naše cesta v krnovské nemocnici vede k úspěchu. Poděkování patří vedení nemocnice za odvahu a všem pracovištím nemocnice za spolupráci. Krnovská nemocnice je průkopníkem a stává se vzorem pro mnoho podobných pracovišť v rámci střední Evropy,“ řekl autor projektu a ředitel společnosti SARSTEDT CZ Ing. Jaroslav Krupica, MBA. Automatický příjem vzorků Poté, co vzorky dorazí do centrální laboratoře, končí přímo ve speciálním přístroji BL1200, který scanuje a kontroluje čárové kódy jednotlivých vzorků, automaticky je přijme, odvíčkuje a připravuje k rozborům dle priority. „Ve zdravotnictví je stále větší problém zajistit dostatek kvalifikovaného personálu. Digitalizace a automatizace našeho oboru je budoucnost. Proto jsme se rozhodli instalovat transportní systém a hledali se společnostmi SARSTEDT spol. s r.o. a STAPRO s.r.o. řešení, které se zabývá všemi aspekty příjmu vzorků, dbá na technologickou náročnost celého procesu, zvyšuje propustnost zkumavek, odstraňuje chybovost a zvyšuje žádanou kvalitu,“ uvedl primář Centrální laboratoře SZZ Krnov Ing. Jakub Ručka. Zahájení provozu pod drobnohledem Samotné zahájení provozu si nenechali ujít zástupci několika českých a slovenských nemocnic, kde by se měl podobný transportní systém instalovat. Dorazili také zástupci zřizovatele – Moravskoslezského kraje – v čele s náměstkem hejtmana pro zdravotnictví MUDr. Martinem Gebauerem. „Nemocnici jsme na tento jedinečný transportní systém přispěli z rozpočtu částkou ve výši 8,3 milionu korun. Myslím si, že největší výhodou systému je fakt, že personál nemusí odbíhat se vzorky do laboratoře a může se plně věnovat pacientům. Moravskoslezský kraj v letošním roce do rozvoje SZZ Krnov investuje desítky milionů korun ze svého rozpočtu. Financujeme přístavbu rehabilitačního pavilonu s respiriem, stejně tak přestavbu urgentního příjmu a na podzim finančně podpoříme stavbu nového heliportu se sídlem záchranky. Investovat do rozvoje námi zřizovaných nemocnic považujeme za jednu z největších priorit,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje MUDr. Martin Gebauer, MBA. Další 4 linky Transportní systém malých klinických vzorků v krnovské nemocnici má v současnosti 4 linky. S laboratoří je propojen pavilon dětského oddělení, pavilon neurologického oddělení, interní oddělení a ARO oddělení. „V nejbližších letech chceme transportní systém rozšířit o další 4 linky. S laboratoří chceme propojit onkologický stacionář, kde na základě rychlých rozborů vzorků budeme vědět, zda onkologicky nemocnému pacientovi podávat cytostatika. Svůj význam bude mít transportní systém v rámci nového urgentního příjmu. Stejně tak najde své opodstatnění na oddělení chirurgie a na plicním oddělení,“ dodal ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA.     Výhody transportního systému oproti klasické potrubní poště Není třeba zásadních stavebních úprav (tenké potrubí může vést např. podhledy a nemusí se zasekávat do stěn). Minimální poruchovost a snadná udržitelnost. Není nutná opakovaná manipulace personálu s patronami (manuální vložení a následné manuální vyjmutí a ruční třídění vzorků). PLNÁ AUTOMATIZACE V RÁMCI PŘÍJMU A TŘÍDĚNÍ VZORKŮ V LABORATOŘI. Řízení kvality příjmu vzorků.  

Sdružené zdravotnické zařízení obhájilo akreditaci

25. března

Ve Sdruženém zdravotnickém zařízení Krnov ve středu 20. března 2024 proběhl hloubkový externí audit. Už po sedmé se tímto způsobem podařilo obhájit certifikát, který garantuje kvalitu a bezpečí poskytované péče. SZZ Krnov se před dvaceti lety rozhodlo vydat cestou periodického hodnocení kvality a bezpečí svých zdravotních služeb. V roce 2007 na základě hloubkového auditu poprvé získalo certifikát o akreditaci. Auditoři se do nemocnice vrací pravidelně co tři roky, kdy končí platnost předchozí akreditace. Prošli celou nemocnici Hodnotitelský tým České společnosti pro akreditaci ve zdravotnictví 20. března v rámci auditu hovořil s vedením nemocnice, s radou kvality, se zaměstnanci i s pacienty. V běžném provozu navštívil oddělení chirurgie, neurologie, urologie, dětské, interní, gynekologicko-porodnické, ARO i DIOP. Ve Městě Albrechticích hodnotil léčebnu dlouhodobě nemocných i oddělení ošetřovatelské péče. Provedl revizi zdravotnické dokumentace i kontrolu vnitřních předpisů, údržby zdravotnické techniky, stavu budov i proškolení personálu.  Rada kvality Manažerka kvality SZZ Krnov Šárka Tavandzi vysvětluje, jak akreditační proces probíhá. „Akreditační tým má své standardy hodnocení a ty se nám opět podařilo naplnit. Naším úkolem je nastavit procesy v nemocnici tak, aby splňovaly aktuální legislativu. O to se v nemocnici stará rada kvality. Protože legislativa se časem mění, také tyto procesy se vyvíjí a průběžně aktualizují. To je důvod, proč platnost certifikátu je potřeba obhájit každé tři roky. Hodnotitelé sledují, zda se tyto procesy v praxi dodržují tak, jak to máme nastavené,“ uvedla manažerka kvality Šárka Tavandzi. Bezpečí a kvalita Získání akreditace je pro veřejnost potvrzením, že je Sdružené zdravotnické zařízení Krnov nemocnicí, která poskytuje svým pacientům kvalitní a bezpečnou péči. Ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA má z obhajoby akreditace radost. „Mít správně nastavené procesy v péči o pacienty je nesmírně důležité. Rada kvality odvádí dlouhé roky dobrou práci, přesto na řadě pracovišť panuje před akreditačním šetřením napětí. Komise nemá důvod být nekritická a tu a tam poukáže na nedostatek, který se následně snažíme co nejdříve odstranit. V případě velkých nedostatků certifikát nemocnici udělen není. Nám se to nikdy nestalo a jsem rád, že jsme nadále plně akreditovanou nemocnicí. Děkuji členům rady kvality, vedoucím pracovníkům a všem zdravotníkům za jejich práci,“ sdělil ředitel Ladislav Václavec.    

V krnovské nemocnici začíná přestavba centrálního urgentního příjmu

12. března

Centrální urgentní příjem (CUP) Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov čeká v následujících měsících kompletní přestavba. Jejím cílem je modernizace a rozšíření tohoto významného pracoviště. Pacienti a návštěvy musí již od těchto dní počítat se stavebním ruchem v blízkosti vjezdu do nemocnice. Významná investice Vedení nemocnice o potřebě rozšířit a modernizovat urgentní příjem začalo mluvit již v době covidové pandemie, kdy se opakovaně ukázala nedostatečná kapacita pracoviště. „Současný urgent byl v provozu bezmála dvacet let. V době kdy vznikal, plně fungovala nemocnice v Bruntále a svojí kapacitou stačil. Dnes je jediným pracovištěm tohoto typu v okrese a často se i mimo období pandemie stává, že jsou jeho tři lůžka obsazena a další pacienty, které přivezou záchranky, musí zdravotníci ošetřovat u stěn na provizorních lůžkách. Samozřejmě ani prostory pro personál a zázemí neodpovídají současným potřebám, proto považujeme přestavbu urgentního příjmu za jednu z priorit,“ uvedl ředitel SZZ Krnov MUDr. Ladislav Václavec, MBA. Peníze od kraje Nemocnice na přestavbu a rozšíření urgentu získala podporu a finance u svého zřizovatele – Moravskoslezského kraje. Nové pracoviště bude mít 8 lůžek /současné má pouze 3/. „Minulý rok jsme v rámci výjezdní porady rady kraje navštívili krnovskou nemocnici. Pan ředitel Václavec nás při prohlídce vzal na stávající urgentní příjem a ukázal nám jeho nedostatky. Jednoznačně jsme se shodli na tom, že je velmi důležité mít v moderní nemocnici kvalitní a dostatečně velký urgent, kam vozidla záchranné služby sváží pacienty z celého okresu. Věřím, že tuto investici a stavbu ocení nejen pacienti, ale i samotní zdravotníci, pro které chceme co nejlepší možné podmínky včetně zázemí,“ sdělil hejtman Moravskoslezského kraje Jan Krkoška. Důležitou zprávou je, že se nemocnice pokusí na část investice získat dotaci z IROP. „Moc děkuji kraji, že je připraven stavbu profinancovat. Očekáváme, že by v letošním roce mohl být vyhlášen dotační titul týkající se urgentních příjmů. Z něj se pokusíme získat prostředky na spolufinancování této důležité přestavby,“ podotkl ředitel Ladislav Václavec. Patro navíc Nad urgentním příjmem navíc vznikne patro s několika pokoji, které budou navazovat na interní oddělení. „Tyto čtyři pokoje budou s velkou pravděpodobností fungovat jako izolační pokoje, na které můžeme umístit až osm pacientů s různými vysoce nakažlivými onemocněními (chřipka, covid),“ doplnil Ladislav Václavec. Veřejná zakázka Na přestavbu CUP vypsala nemocnice již v minulém roce veřejnou zakázku. Stavební část za 28 milionů korun bez DPH bude na základě výsledků výběrového řízení realizovat společnost První KEY-STAV, a. s. Ta v nemocnici postavila před lety lékárnu pro veřejnost s onkologií a metabolickým centrem. A nyní realizuje také projekt přístavby rehabilitace s vybudováním rehabilitačního respiria a parčíkem. „Ve veřejných zakázkách je rozhodujícím faktorem cena zakázky a také potřebné reference. Dodavatel nás ujistil, že má dostatek lidí, aby zvládl v nemocnici realizovat obě zakázky. Stavební práce v rámci přestavby CUP by měly trvat devět měsíců. Nejen pacienti, ale také zdravotníci se budou prakticky až do konce roku setkávat s různými typy omezení. Proto všechny prosíme o zvýšenou opatrnost v blízkosti stavenišť,“ sdělila provozně-technická náměstkyně nemocnice Ing. Alena Motlíčková. Pozor na záchranky Tím, že došlo k záboru veřejného prostranství před stávajícím urgentním příjmem, začnou do nemocnice „záchranky“ – vozidla Zdravotnické záchranné služby MSK – navážet pacienty náhradními trasami, které budou dobře označeny. Hledá se primář Centrální urgentní příjem je důležitým pracovištěm, kde Zdravotnická záchranná služba MSK přiváží pacienty do nemocnice. Ty si následně přebírá tým nemocničních zdravotníků a pacienty rozděluje dle diagnóz pro jednotlivá oddělení. Vedení nemocnice před několika dny vypsalo výběrové řízení na funkci primáře CUP s nástupem dle dohody. „Podmínky jsou zveřejněny na webu nemocnice. Může to vypadat, že hledáme předčasně, ale není tomu tak. Chceme, aby budoucí primář mohl promluvit do přístrojového vybavení budoucího CUP a také do zázemí. Žádosti mohou lékaři podávat písemně do konce března 2024. V dubnu by se měly uskutečnit pohovory,“ informoval personální náměstek nemocnice Bc. Jiří Krušina.

Krnovská nemocnice otevřela novou zubní ordinaci v Bruntále

5. března

Nová zubní ordinace SZZ Krnov v Bruntále se po několika měsících příprav dočkala v úterý 5. března slavnostního otevření. Významnou událost si nenechalo ujít vedení nemocnice, vedení města Bruntál a osobně se přijel podívat také hejtman Moravskoslezského kraje Jan Krkoška, MBA se svým náměstkem pro zdravotnictví MUDr. Martinem Gebauerem. Senátorův projekt Bruntálská ordinace vznikala přesně podle konceptu ředitele a senátora MUDr. Ladislava Václavce, MBA. Vše funguje tak, že dané město připraví prostory, které nemocnici pronajme. Nemocnice s pomocí financí svého zřizovatele – Moravskoslezského kraje – vybaví ordinaci přístrojovou technikou, sežene personál a provozuje ordinaci. „Mám velikou radost, že naše nemocnice otevírá sedmou moderně vybavenou ordinaci v sedmém městě našeho regionu. Pro pacienty je nejdůležitější informací, že se nám podařilo získat skvělou zubařku, která se na vzhledu ordinace osobně podílela. Děkuji vedení města Bruntál za přípravu prostor a vedení Moravskoslezského kraje za dlouholetou podporu mého nápadu, který zajistí péči více než patnácti tisícům pacientů z našeho regionu,“ sdělil ředitel nemocnice MUDr. Ladislav Václavec, MBA. Radost i starost Z nové ordinace neskrývá nadšení starosta města Bruntál Bc. Martin Henč. „Do rekonstrukce a příprav prostor pro ordinaci jsme investovali z městského rozpočtu 2,5 milionu korun. Musím veřejně poděkovat panu senátorovi Václavcovi, že se jako jediný, na rozdíl od stomatologické komory a dalších institucí, pustil do projektu, jenž zajistí péči alespoň části pacientů z našeho regionu. Bohužel už dnes víme, že nám půjde do důchodu další zubař a situace i přes otevření nové ordinace zůstává katastrofální,“ nechal se slyšet starosta Bruntálu Martin Henč. Tisíce žádostí Zubní lékařka v nové ordinaci zaregistruje a ošetří v průběhu dvou až tří let na 1500 pacientů. V rámci předregistrace do ordinace v Bruntálu, která není právně závazná, nemocnice přijala 4138 on-line žádostí. Dalších 980 žádostí si podali starší občané formou klasického vytištěného formuláře. „Celkový počet žádostí ukazuje, jaká je skutečná situace ve městech našeho regionu. I přesto, že se setkáme s velkou kritikou, budeme muset vybírat pacienty do ordinace losem. Nechceme z pacientů dělat „Tutovku“, ale je to jediný způsob, jak zabránit dlouhým nedůstojným frontám a mrznutím v nich. Stejně tak by nebylo fér přijmout prvních 1500 pacientů, kteří si dali žádost on-line. Diskriminovali bychom všechny, kteří mají pomalý či žádný přístup k internetu,“ uvedl primář zubních ordinací SZZ Krnov MUDr. Antonín Chudárek. Senátor Václavec má pro část pacientů dobrou zprávu. „Jednáme s dalšími zubaři a je velice pravděpodobné, že se v dalších měsících začne pracovat i na druhém křesle v bruntálské ordinaci. Tím pádem nepřijmeme do péče 1500, ale až 3000 pacientů.“ Slova uznání Hejtman Moravskoslezského kraje Jan Krkoška při prohlídce ordinace poděkoval řediteli krnovské nemocnice za mimořádnou aktivitu. „Žádná nemocnice není povinna zajišťovat stomatologickou péči pacientům. Projekt pana ředitele a senátora Václavce, který náš kraj několik let podporuje, je v rámci republiky unikátní. Myslím si, že mohu za sebe, za vedení kraje i za celou řadu starostů našeho kraje říci, že podporujeme legislativní změny, které pan senátor navrhuje. Víme, že v našem kraji zubaři schází desítkám tisíc pacientů a další zubaři se chystají do penze. Zahraniční zubaři pracující pod dohledem zkušených českých kolegů by mohli být řešením této krize,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Jan Krkoška.     Jak proběhne losování Nemocnice v příštích týdnech přepíše tištěné formuláře do on-line systému, ve kterém je většina žádostí. Vyřadí duplicitní /zdvojené žádosti/. Každý zájemce bude mít přiřazeno číslo. Za účasti zástupců nemocnice, představitelů města Bruntál a právníka proběhne losování (pomocí počítače bude náhodně vybráno 1500 čísel ze všech předregistrovaných zájemců). Tito pacienti dostanou nejpozději do 31. května 2024 SMS zprávu o úspěšné předregistraci. V PRŮBĚHU DALŠÍCH MĚSÍCŮ BUDOU TELEFONICKY ZVÁNI NA VSTUPNÍ PROHLÍDKU. Ostatním pacientům nemocnice doporučuje v hledání stomatologa pokračovat. V případě, že se podaří najít pro ordinaci druhého zubaře, dojde k dalšímu losování ze zbylých jmen a lidé budou opět kontaktováni SMS zprávou.   Proč budou pacienti čekat I pacienti, kterým přijde potvrzovací SMS zpráva budou muset na samotnou registraci a vstupní prohlídku čekat. Není v silách lékaře a jedné sestry v období několika měsíců zaregistrovat a prohlédnout 1500 pacientů. „Odhadem se šikovnému zubaři podaří do ordinace zaregistrovat 500 pacientů ročně. Mnozí lidé neměli roky zubaře a po registraci se vstupní prohlídkou se zvou na opětovné návštěvy, aby se opravil jejich chrup. Proto prosíme pacienty o trpělivost,“ požádal primář zubních ordinací SZZ Krnov MUDr. Antonín Chudárek.   Slavnostní otevření zubní ordinace SZZ Krnov v Bruntále se vydařilo. Událost si nenechalo ujít vedení nemocnice, vedení města Bruntál a dorazili i představitelé kraje v čele s hejtmanem Janem Krkoškou. Nová zubní lékařka MDDr. Tereza Bystřická se těší na první pacienty nové zubní ordinace v Bruntále.